-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33262 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:34

آيا زيارت مشاهد مشرفه شرك نيست ؟
زيارت مشاهد مشرفه بديهي است گروه بشر از روزيكه در اين خاكدان مسكن گزيده و دست بهم داده و درشـاهـراه زنـدگـي پـاي نـهـاده است پيوسته بافكار و انديشه هائي كه از معلم آفرينش يادمي گرفته ( اگر چه نسبتا بسيار كم و ناچيز هم بوده است ) تكيه مي داده و مي دهد ودر شعاع مـعـلـومـات و اندوخته هاي تجربي خود نشيب و فرازهاي راه تكامل و ترقي راپيموده و هم اكنون مي پيمايد و سعادت و نيكبختي خود را كه منتهاي آرزوي اوست درهمين مي داند . ولي در هر حال با نهاد خدادادي خود درك مي كند كه ارزش از آن كاراست نه انديشه خالي و اثر و خاصيتي كه انسان شيفته و دلداده آنست بدنبال كرداراست نه گفتار . و بـهترين كرده و استوارترين دليل براستي و درستي فرضيه يادعوائي اثر مطلوبيست كه در مقام عـمـل از خـود بـجـا مـي گذارد نه شيريني نمودپنداري وصورت تخيلي آن , و از اين روست كه پـيـوسـتـه در جامعه هاي گوناگون بشري و درجمعيتهاي متشكل مذهبي و غير آن مرداني كه نمونه كامل آن روش اجتماعي يا آئين مذهبي بوده و مي باشند پناهگاه و نگهبان شناخته مي شوند و توده پيروان آن طريقه مانند پروانه ها دور شمع وجودشان گرد مي آيند و هم از اين روست كه در طـول تـاريـخ بـشريت افراد اين نوع براي درگذشتگان خود آرامگاه ترتيب مي دهند و اين رويه را يـك نـحـو بـقـاء و حـيـات براي درگذشته و وسيله ارتباط با روان او مي دانند و با يادبودمزارش خاطره هاي شيريني كه از شخصيت از دست رفته دارند مجسم و متمثل مي سازند واين سنت خود يـكـي از بـهـتـريـن وسـائل ارتـباط آينده انسانيت است با گذشته آن و عامل مهميست در زنده نگهداشتن روشهاي مذهبي يا آداب و رسوم ملي و غير آن . اسـلام نـيـز كـه ديـني است فطري و بر اساس طبيعت آفرينش بنا گذاشته شده است اين وسيله فـطري ديرين را تاييد و امضاء نموده و بخاك سپردن اموات و بناي آرامگاه راتشريع كرده و احترام مرده را مانند زنده مرعي داشته است . بـمـوجـب روايات عامه وخاصه رسول اكرم (ص ) شخصا بزيارت اهل قبور مي رفته و به آنان سلام مـي داده اسـت وهـمـچـنـيـن ائمه اهل بيت (ع ) در مقابر مسلمين حضور بهم رسانيده و از آنان يادمي كرده اند . و هـمـچـنين ( با تواتر قطعي از طريق شيعه ) مطلوبيت زيارت پيغمبراكرم (ص ) و ائمه اهل بيت بـثبوت رسيده و مورد هرگونه تحريص و ترغيب شده است وروشن است كه حضور بهم رسانيدن در بـرابـر اولـيـاء دين كه جز حق در بر نداشتند و جزحقيقت , شيفته چيزي نبودند چه اثر روحي عـميق در دل آرزومندان مي گذارد و چگونه جمال بيمثال حق و حقيقت را جذابترين جلوه خود در يك مظهر كامل نشان مي دهد وچگونه وحدت نظر و همدستي و هم داستاني در ميان طبقات مـردم از زن و مرد و سياه وسفيد و شريف و وضيع و شاه و گدا بوجود مي آورد و چگونه همه شان در يك صف قرارگرفته و در برابر حق و حقيقت كرنش مي كنند . آري بـرخـي از مردم هستند كه زيارت اهل قبور و بويژه حضور در مشاهد مشرفه اولياءدين را جزء خرافات دانسته و آنرا مرده پرستي مينامند . الـبـتـه مـا ايـنـان را مـعذور ميداريم زيرا در حقيقت معني حيات را نفهميده اند و اززندگي جز شهوتراني و ماده پرستي و خفه كردن فطرت انساني و نهاد خدادادي چيزي درك نكرده اند چون نـديـدنـد حـقـيقت ره افسانه زدند و همچنين گروه ديگري هستندكه مي گويند زيارت قبور پـيـشـوايان دين و بوسيدن ضريح ها و در و ديوار حرم ها و شفيع قرار دادنشان شرك و از گناهان كـبـيـره است زيرا خداي تعالي در كتاب آسماني خودبت پرستان را براي اينكه مي گويند هولاء شفعاونا عند اللّه و ملائكه و گاهي جن يا بشر را شفيعان خود قرار مي دهند مشرك مي شمارند و از ايـن رو شـفـيـع قرار دادن وخضوع كردن به غير خدا موجب شرك است و فرقي ميان ملائكه و انبياء و غير آنان نيست . ولـي ايـن گـروه راه خـطا پيموده اند و خداي متعال بت پرستان را هرگز از جهت شفيع دانستن مـلائكـه , مـشـرك نشمرده (1) زيرا خود در آيات بسياري از كلام خويش ملائكه و اولياء را صريحا شـفـيع مي شمارد بلكه از اين جهت است كه بت پرستان در عين اينكه ملائكه را شفيعان و واسطه خير مي دانند از پيشگاه خداوند عزاسمه روگردان شده تنها و تنها آنان را مي پرستند و فقط نسبت به آنان مراسم بندگي رابجا آورده در برابر خدا آنها را خدايان ديگر قرار مي دهند . ولي هرگز زائرين قبور اولياء دين و ائمه اسلام با كرنشي كه بمقام قرب آنان مي كنند نمي خواهند قبر يا صاحب قبر را معبود قرار داده در برابر خداي يگانه خداي ديگري بپرستند . اگـر در تـعظيم و احترام آنان ميكوشند در تعظيم شعائر (2) و آثار خدائي ميكوشند واگر قبر يا ضريح يا آستان آنان را ميبوسند , لازمه محبت و ارادت را بجا مي آورندو چگونه ممكن است محبت خـانـدان نـبـوت يكي از فرائض ديني قرار بگيرد و در قرآن كريم به آن تصريح شود (3) ولي آثار و لـوازم آن مـمـنـوع گـردد ؟و اگـر احـيـانـا برخي از مردم ساده لوح از پيشوايان ديني حاجتي مـي خواهند , ياگشايش كار يا شفاي مريض مي طلبند اگر به آنها اعتراض كرده و گوشزد كنيم كـسـيـكـه حاجت برمي آورد يا دردمند را بهبودي مي دهد خداست و بس و پيشوايان دين مانندما بندگان خدا مي باشند , خواهند گفت ( چنانكه بارها شنيده شده ) كه مراد اين است كه اين بنده مقرب حاجتم را از درگاه خدا بخواهد يا باذن خدا برآورد . و اين پاسخ چنانكه پيداست مبني بر توحيد است نه شرك .

بررسي هاي اسلامي
طباطبائي - سيد محمد حسين 1 - سوره نجم آيه 26 : و كم من ملك في السماوات لا تغني شفاعتهم شيئا - 27 الا من بعد ان ياذن اللّه لمن يشاء و يرضي . 2 - سـوره زخـرف آيـه 86 : و لا يـمـلـك الذين يدعون من دونه الشفاعه الا من شهد بالحق و هم يعلمون . 3 - قل لا اسئلك

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.